gg arrow Matematik makaleleri arrow Ä°lköğretim 2.kademde, mat. öğretiminde oyunlar ve senaryolar
Ä°lköğretim 2.kademde, mat. öğretiminde oyunlar ve senaryolar Yazdır E-Posta
İçerik İndeksi
İlköğretim 2.kademde, mat. öğretiminde oyunlar ve senaryolar
Veri Analizi
Tartışma
Kaynak

2. VERÄ° ANALÄ°ZÄ°
2.1.Matematik Oyunlarına Bakış Açısı ÖlçeÄŸi
Hazırlanan Likert tipi anket, farklı sosyoekonomik düzeydeki okullarda okuyan 193 öÄŸrenciye uygulanmıştır. Ankete katılan öÄŸrencilerin % 87'si "Matematik dersini seviyorum" maddesine olumlu görüÅŸ bildirmiÅŸlerdir. "Matematik dersi sıkıcıdır." maddesine ise %72'si karşı çıkmıştır.


Ankete katılan öÄŸrencilerin %86'sı oyun oynamayı sevdiklerini bildirmiÅŸlerdir. Bu öÄŸrencilerin %84'ü ise arkadaÅŸları ile oyun oynamayı sevdiklerini belirtmiÅŸlerdir. Ayrıca ankete katılan öÄŸrencilerin % 85'i "Mantık oyunları oynamayı severim" maddesine olumlu görüÅŸ bildirmiÅŸtir.
Ankete katılan öÄŸrencilerin %90'ı bilgisayar oyunları oynamayı severim" maddesine olumlu görüÅŸ bildirmiÅŸtir.
Ankete katılan öÄŸrencilerin %73'ü "matematiksel oyunlar derse olan ilgimi artırıyor" maddesine olumlu görüÅŸ bildirmiÅŸtir.


Ankete katılan öÄŸrencilerin ;
%77'si konu ile ilgili oyun oynamak istediÄŸini,
%78'i oyunlarla matematik öÄŸrenmenin zevkli olduÄŸunu,
%71'i içinde oyun olursa matematik dersini daha çok seveceÄŸini
belirtmiÅŸtir.


Ankete katılan öÄŸrencilerin %13'ü derslerinde sıkça matematiksel oyunlar oynadıklarını belirtmiÅŸlerdir.%11'i ise ara sıra derslerde matematiksel oyunlar oynadıklarını belirtmiÅŸlerdir.
Ankete katılan öÄŸrencilerin %18'i matematik ile ilgili sıkça bilgisayar oyun CD' si oynadığını belirtmiÅŸtir.%17'si ise ara sıra matematik ile ilgili bilgisayar oyun CD' si oynadığını belirtmiÅŸtir.
Ankete katılan öÄŸrencilerin %44'ü matematiÄŸi günlük hayatta sıkça kullandığını belirtmiÅŸtir.%27'si ise zaman zaman kullandığını belirtmiÅŸtir.


Anket sonucunda cinsiyet ile oyunlarla matematik öÄŸretimine bakış arasında iliÅŸki olup olmadığı t testi yapılarak araÅŸtırılmış ve anlamlı bir iliÅŸki olmadığı bulunmuÅŸtur. (t=0,695; P=0,488)
ÖÄŸrencilerin matematik oyunlara bakış açıları ile sosyoekonomik düzeyleri arasında bir iliÅŸki olup olmadığını saptamak için t testi yapılmış ve anlamlı bir iliÅŸki bulunamamıştır (t=0,45 ; p=0,654).
Yapılan araÅŸtırma sonucu öÄŸrencilerin çoÄŸunluÄŸu tarafından oyunlarla öÄŸretime sıcak bakıldığı tespit edilmiÅŸtir.


2.2. Uygulama Sonuçları
2.2.1. Etkinlik 1
ÖÄŸrencilere uygulanması düÅŸünülen sayı kümeleri konulu ilk etkinliÄŸin hedefi; öÄŸrencilerde sayı kümeleri bilgisini oluÅŸturabilme ve sayı kümeleri arasındaki iliÅŸkiyi kavratabilmedir.Sınıfta bulunan 30 öÄŸrenciye uygulanan ön testte, bildikleri sayı kümelerini ÅŸematik olarak göstermeleri istenmiÅŸtir. ÖÄŸrencilerden hiçbiri uygun hiyerarÅŸiye sahip ÅŸema çizememiÅŸlerdir. Kağıtlarının incelenmesi ve yapılan görüÅŸme sonrası öÄŸrencilerin yanılgıya düÅŸtükleri konular; öÄŸrencilerin bir sayı kümesinin hangi sayı kümesini neden kapsadığını kavrayamama ve rasyonel ve irrasyonel sayı kümeleri arasındaki iliÅŸkiyi belirleyememe olarak belirlenmiÅŸtir.Konuya iliÅŸkin senaryo uygulandıktan sonra yapılan son testte, öÄŸrencilerden verilen ÅŸemaya uygun olacak biçimde sayı kümelerini yerleÅŸtirmeleri istenmiÅŸtir. Sonuçlara göre öÄŸrencilerin 21'i doÄŸru yanıt vermiÅŸlerdir. Uygulama sonucu % 70 baÅŸarı artışı kaydedilmiÅŸtir. Ön test ve son test arasındaki farklılık olup olmadığı t testi ile deÄŸerlendirilmiÅŸ ve aralarında 0,01 anlam düzeyinde anlamlı bir fark olduÄŸu tespit edilmiÅŸtir


(t=-7,6; p<0,01). Yapılan çalışmada elde edilen baÅŸarıda öÄŸrencilerin cinsiyetine göre anlamlı bir fark olup olmadığı t testi ile araÅŸtırılmış ancak cinsiyet ile baÅŸarı arasında anlamlı bir iliÅŸki bulunamamıştır (t=2,160; p>0,01). BaÅŸarılı olamayan 9 öÄŸrencinin baÅŸarısızlığının ön bilgilerinin yetersiz olması veya matematiÄŸe karşı olan ilgilerinin düÅŸük olması ile açıklanabileceÄŸi düÅŸünülmektedir.


2.2.2.Etkinlik 2
ÖÄŸrencilere uygulanması düÅŸünülen "Dik Koordinat Sistemi" konulu ilk etkinliÄŸin Milli EÄŸitim Bakanlığı tarafından belirtilen hedef ve davranışların ilgili bölümleri aÅŸağıda belirtilmiÅŸtir:
Hedef: Düzlemde bir noktanın koordinatlarını kavrayabilme


Davranış:

  • Düzlemde dik koordinat eksenlerini çizme

Yukarıdaki hedef ve davranışlara paralel olacak ÅŸekilde ön test hazırlanmış ve uygulanmıştır. ÖÄŸrencilerin 16 tanesi doÄŸru yanıt verebilmiÅŸler ve %53 oranında baÅŸarı kaydedilmiÅŸtir.


Henüz soyut düÅŸünebilme becerileri tam olarak geliÅŸmemiÅŸ öÄŸrencilerin, dik koordinat sisteminin oluÅŸum mantığını kavramada güçlük çekmesi kaçınılmazdır. Önemli olan konunun öÄŸrencinin zihninde netleÅŸmesini saÄŸlamaktır. Bu düÅŸünceyle etkinlik uygulanarak dönütleri deÄŸerlendirilmiÅŸtir. Yapılan son testte öÄŸrencilerden koordinat sistemini oluÅŸturmaları ve koordinatları verilen noktaları bu sisteme yerleÅŸtirilmeleri istenmiÅŸtir. Buna göre öÄŸrencilerin 22' sinin doÄŸru cevap verebildiÄŸi tespit edilmiÅŸtir.


Uygulama sonucu %20 baÅŸarı artışı kaydedilmiÅŸtir. Ön test ve son test arasındaki farklılık olup olmadığı t testi ile deÄŸerlendirilmiÅŸ ve aralarında 0,01 anlam düzeyine göre anlamlı bir fark olduÄŸu tespit edilmiÅŸtir. (t=-2,971; p<0.01). Yapılan çalışma ile elde edilen baÅŸarıda öÄŸrencilerin cinsiyetine göre anlamlı bir fark olup olmadığı t testi ile araÅŸtırılmış ancak cinsiyet ile baÅŸarı arasında anlamlı bir iliÅŸki bulunamamıştır (t=2,029; p>0,01).
BaÅŸarılı olamayan 9 öÄŸrenci için, yapılan etkinliÄŸin yeterince ilgilerini çekmemesi veya matematiÄŸe karşı olan ilgilerinin çok düÅŸük olması ile açıklanabildiÄŸi düÅŸünülmektedir.


2.2.3. Etkinlik 3
Bir konunun öÄŸrenilmesinde, sadece öÄŸrencinin yöneltilen sorulara cevap verebilmesi deÄŸil, oluÅŸturulmak istenen kavramın hangi sorunun cevabı olduÄŸunu söyleyebilmesi de önemlidir. ÖÄŸrenciden herhangi bir kavramın tanımının ne olduÄŸunu sormak öÄŸrenciyi ezbere yönlendirmek, verilen bir tanımın hangi kavrama ait olduÄŸunu sormak öÄŸrencinin bilgiler arasında geçiÅŸ yapabilmesini saÄŸlamaktır. Bu düÅŸünceden yola çıkarak 7. sınıftaki birtakım konulara yönelik bilgisayarda matematik oyunu hazırlanmış ve uygulanmıştır.


ÖÄŸrencilerin bilgisayar oyununu oynarken, programda yer alan birtakım kavramların zihinlerine yerleÅŸmesini saÄŸlamak hedeflenmiÅŸtir. Yapılan gözlem sonucunda, ders notları zayıf olan öÄŸrencilerin bile derse ilgi gösterdikleri ve ders sonuna kadar matematik oyununu oynamayı sürdürdükleri görülmüÅŸtür.


Dersin son beÅŸ dakikasında sınıfça yapılan deÄŸerlendirmede, kavramların öÄŸrencilerin büyük çoÄŸunluÄŸu tarafından algılandığı tespit edilmiÅŸtir. ÖÄŸrencilerin oyunlarla matematik öÄŸretimine bakış açılarını öÄŸrenmeye yönelik yaptığımız anket çalışmasında, öÄŸrencilerin matematiÄŸi sevmeleri ile matematik oyun CD' si oynamaları arasında kurulan korelasyon sonucu, korelasyon katsayısı 0,77 olarak bulunmuÅŸtur. Bu öÄŸrencilerin matematiÄŸi sevmeleri ile matematiksel bilgisayar oyunları oynamaları arasında yakın bir iliÅŸki olduÄŸu sonucuna ulaÅŸmamızı saÄŸlamaktadır. Elde edilen bu bilgiye dayanarak hazırlamış olduÄŸumuz bilgisayar oyununun uygulanması sonucu öÄŸrencilerin anketle uyumlu sonuçlar elde edilmiÅŸtir. ÖÄŸrencilerden gelen tepkiler, matematik derslerinin oyunlar ve senaryolar ile iÅŸlenmesi halinde öÄŸrenciler tarafından sevileceÄŸi ve baÅŸarının aratacağı yönündedir.



<Önceki   Sonraki>
MATEMATİKÇİ PULU
HÄ°PERBOLÄ°K UZAY
FOTO MATEMATÄ°K
C.Sequin Galeri
MATEMATİK AFİŞİ
G.W.Hart galeri
KARÄ°KATÃœR
M.C.Escher galeri
MATEMATÄ°K KÄ°TABI
MATEMATÄ°K FÄ°LMÄ°