Geometri makaleleri arrow EÄŸitim makaleleri arrow  SaÄŸlıklı ve SaÄŸlıksız EÄŸitimin KarşılaÅŸtırılması
SaÄŸlıklı ve SaÄŸlıksız EÄŸitimin KarşılaÅŸtırılması Yazdır E-Posta

Sağlıklı ve Sağlıksız Eğitimin Karşılaştırılması

 

DüÅŸünen, bilen, bildiÄŸinin farkında olan ve okuyan varlık olarak insan, hayatını toplum içinde devam ettirir. Toplumlar da insan gibi doÄŸar, geliÅŸir, olgunlaşır ve ölür. Ne var ki toplumların ömrünün uzun olması, onların gençlere verdikleri eÄŸitimin ne kadar saÄŸlıklı olduÄŸuna ve kalitesine baÄŸlıdır. Her toplumun kendine has kavramları ve her kavramın bir muhtevası vardır. Ä°nsanları bir arada tutan ortak kavramlar, eÄŸitimle çocukların zihinlerine nakÅŸedilir.

Günümüzde anlam bakımından önemli derecede yozlaÅŸtırılan kelimelerden biri de eÄŸitimdir. EÄŸitim, insanda ÅŸahsiyetin oluÅŸmasını ÅŸekillendirir. EÄŸitim olumlu ve fazilete dayalı davranış, tutum ve alışkanlıklar kazandırma süreci iken, öÄŸretim insana bilgi yükleme, meslekî bilgi ve beceri kazandırmadır. EÄŸitim, insanın bir bütün halinde geliÅŸmesine yardımcı olur.

Ferdin hayatındaki gayelerinin medenileÅŸmesini, hissî tepkilerinin incelmesini (yumuÅŸamasını), zerâfet kazanmasını ve yaÅŸadığı dönemin en geçerli bilgileri ışığında nesne ve hadiselerin mahiyeti ve anlamlan hakkındaki anlayışının olgunlaÅŸmasını saÄŸlar. EÄŸitim aynı zamanda insana bir serî alışkanlıklar kazandırma ve estetik duyguları (san'at) geliÅŸtirme sürecidir de.

Özen gösterme, kendini anlatabilme ve kısa sürede baÅŸkasının ne düÅŸündüÄŸünü anlayabilme san'atı; eleÅŸtiriye ve ithamlara dayanabilme vasfı, medenî bir ÅŸekilde olumlu veya olumsuz görüÅŸ bildirebilme ve gerçeÄŸi en ufak ayrıntısına kadar deÄŸerlendirebilme kabiliyeti; sınırlı bir zaman süresinde ne yapılabileceÄŸini kestirebilme becerisi ve farklı görebilme kabiliyetinin inkiÅŸâfı gibi özellikler eÄŸitim aracılığıyla kazanılır. EÄŸitim hadisesi toplum tarafından çalınan bir senfoniye benzer.

Toplumda birlik ve âhenk varsa, eÄŸitim senfonisi de baÅŸarılı olur. Ne var ki, ülkemiz için bunun böyle olduÄŸunu kabul etmek zordur. Zira eÄŸitim kavramı yozlaÅŸtırılarak pratikte, öÄŸretimle özdeÅŸleÅŸtirmiÅŸtir. EÄŸitimin seviyesini ölçen ve eÄŸitimin muhtevasının ne kadar doldurulduÄŸuna dair sürekli kamuoyuna duyurulan istatistiki bilgiler vardır. EÄŸitimle ilgili istatistikî rakamların geçerliliÄŸi ve doÄŸruluÄŸu, verilerin nasıl elde edildiÄŸine ve muhtevalarının ne ölçüde doldurulabildiÄŸine baÄŸlıdır.

Bu yazıda saÄŸlıklı ve kaliteli bir eÄŸitimin özelliklerini karşılaÅŸtırmalı olarak sunmak ve ülkemizde çaÄŸdaÅŸ ve saÄŸlıklı eÄŸitimin standartlarına ne ölçüde ulaşılabildiÄŸini sizlere göstermek istiyoruz.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 1. SaÄŸlıklı bir eÄŸitim alan kiÅŸi, insanın dış dünyayı algılamada, illüzyonlara, ön yargılara ve ÅŸartlanmalara açık olduÄŸunun farkındadır.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 1. SaÄŸlıksız bir eÄŸitim alan kiÅŸi ise her algıladığı, gördüÄŸü ve dinlediÄŸi ÅŸeyin tek doÄŸru ve tek gerçek olduÄŸuna inanır.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 2. EÅŸya ve hadiselerin birden fazla anlamı olduÄŸunun farkında olan saÄŸlıklı eÄŸitimden geçmiÅŸ kiÅŸi, varlık ve hadiselerin ifade ettiÄŸi en uygun anlamı ve doÄŸruyu, ÅŸartlara, zamana ve yere göre seçer.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 2. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçen kiÅŸiye göre eÅŸya ve hadiselerin tek anlamı ve tek izahı vardır. Bunun dışındaki her ÅŸey büyük ihtimalle yanlıştır.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 3. SaÄŸlıklı eÄŸitimde kiÅŸiye, “Her zaman ben doÄŸruyum-sen yanlışsın” yaklaşımının geçersiz olduÄŸu, onun yerine, belli ortak paydalar ve mevcud ÅŸartlar üzerinde anlaÅŸmaya dayalı uzlaÅŸmacı diyalogun toplum barışının en gerçekçi yolu olduÄŸu (yumuÅŸak mantık) sürekli vurgulanır.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 3. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçen kiÅŸi, “Ben doÄŸruyum-sen yanlışsın” mantığına inanır. Her-ÅŸeyi siyah-beyaz mantığı ve yaklaşımıyla ele alırken, gri tonlara karşı müsamahası ve hoÅŸgörüsü yoktur. Bu insanlar, ÅŸartlar üzerinde anlaÅŸma yolunu tercih etmeyen, diyaloÄŸa ve uzlaÅŸmaya kapalı insanlardır. Toplumdaki baÄŸnazlık ve hoÅŸgörüsüzlük de bu tip insanlardan kaynaklanır.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 4. SaÄŸlıklı eÄŸitimden geçen kiÅŸi, hadiselere farklı açılardan bakabildiÄŸi gibi, kararlarını da çok boyutlu düÅŸünerek verir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 4. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçen kimse hadiselere farklı açılardan bakamadığı gibi düÅŸünceleri ve kararları da tek boyutludur.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 5. SaÄŸlıklı eÄŸitimde, insanlara, nasıl düÅŸüneceÄŸi ve matematikî (ölçü ve hesaba dayalı) düÅŸünmenin yolları öÄŸretilir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 5. SaÄŸlıksız eÄŸitimde insanlara neyi düÅŸünecekleri ve neyi düÅŸünmeyecekleri öÄŸretilirken, ÅŸartlara ve zamana baÄŸlı olarak eskiyen bilgilerin pek çok ÅŸeyi izah edemez hale geldiÄŸi ise hiç vurgulanmaz.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 6. SaÄŸlıklı eÄŸitim almış kiÅŸi, kendisi, toplum ve kâinat hakkında bilgi edinme yolları konusunda eleÅŸtirel bir bakış açısına, kıyaslama ve analiz gücüne sahiptir. Bunun için matematikî düÅŸünme metotlarını, belli baÅŸlı analiz usûllerini, tarihini, insanlığın dinî, ahlâkî ve felsefî kavramlarını çözümleyebilecek seviyede temel bilgi ve yaklaşımlara sahiptir. Bu konulardaki bilgi ve tecrübelerini sürekli kritiÄŸe tabi tutarak kendini yeniler.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 6. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçmiÅŸ kimsede, bilgi edinme yollarına karşı eleÅŸtirel bir bakış açısı geliÅŸmemiÅŸtir. Hadiseleri anlama ve analiz etme gücünü kendinde bulamaz. BaÅŸkalarının analiz ve yorumlarını kullanmayı tercih eder.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 7. SaÄŸlıklı eÄŸitim almış kiÅŸi, açık ve etkili ÅŸekilde düÅŸünebilir ve yine düÅŸüncelerini açıkça ifade edebilir. Okurken ve dinlerken çözümleyici ve eleÅŸtirel metodu ve yaklaşımları kullanmayı tercih eder.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 7. SaÄŸlıksız eÄŸitimde ise kiÅŸi, etkili düÅŸünmeden mahrum olduÄŸu gibi, düÅŸüncelerini de net ÅŸekilde ifade etmez; okurken ve dinlerken sorgulayıcı bakış açısını kullanmaktan uzaktır.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 8. SaÄŸlıklı eÄŸitim, kiÅŸiye alçak gönüllülük, insanlık ve nükteli ifade kabiliyeti kazandırır.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 8. SaÄŸlıksız eÄŸitim ise, kiÅŸiyi az ve yetersiz bilgilenmesinden dolayı gururlu ve bencil davranışlar kazanmaya götürür.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 9. SaÄŸlıklı eÄŸitim alan kimse, kendisi olur, ÅŸahsiyet ve fazilet sahibidir. “Ben kimim” sorusunun cevabını, fert, aile, grup ve toplum boyutlarında çözdüÄŸünden, kimlik problemi yaÅŸamaz.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 9. Saglıksız eÄŸitimden geçen kiÅŸi ise kendisi olmayıp, beklenen tiptir. Kendine has düÅŸünceleri, yorumları ve sentezi yoktur. “Ben kimim” sorusunun cevapları net ve açık olmayıp, çeliÅŸkilerle doludur. KiÅŸi, kimlik problemini sürekli yaÅŸar.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 10. SaÄŸlıklı eÄŸitimden geçen insanlar, farklı olmayı, farklı düÅŸünmeyi, tehlike olarak deÄŸil zenginlik olarak algılarlar.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 10. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçen insanlar ise, farklı olmayı ve düÅŸünmeyi kendi varlıklarını ve menfaatlerini tehlikeye atıcı bir geliÅŸme olarak görürler ve farklılaÅŸmayı yok etmeye, baskılamaya çalışırlar.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 11. SaÄŸlıklı bir eÄŸitim, kiÅŸiye, devamlı ruhda, özde yenilemesinin yollarını öÄŸretmek suretiyle yenileme alışkanlığı kazandırır. Böyle bir kiÅŸi sahip olduÄŸu ÅŸeylerle yetinme tuzağına düÅŸmez, daha mükemmeli, daha iyiyi ve kusursuzu elde etmek için gayret sarfeder.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 11. SaÄŸlıksız eÄŸitim ise kiÅŸiyi kalıplaÅŸmış, donuk, monoton bir hayata hazırlar. Ä°nsan, kliÅŸeleÅŸmiÅŸ cümlelerle ve sloganlarla düÅŸünür ve hayatını sürdürür. Kendini yenileme diye bir kaygıdan ve davranış tarzından habersizdir. Sahip olduÄŸu ÅŸeylerle yetinerek kendini tembelliÄŸe sevkeder.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 12. BaÅŸarılı bir eÄŸitim sistemi, gençlere birÅŸeyler olmayı deÄŸil (liseli, üniversiteli olmak; doktor, mühendis, profesör, zengin olmak vs.) birÅŸeyler üreterek, sahip oldukları makam ve mevkinin içini doldurarak ve herÅŸeyin bedelini ödeyerek birÅŸeylere sahip olmayı ve elde ettikleri Ä°mkânları kullanmayı öÄŸretir. Böyle bir eÄŸitim, insanlara üretme, ürettiklerini kullanma davranışını ve yollarını kazandırır.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 12. BaÅŸarısız bir eÄŸitim sistemi, insanlara bedelini ödemeden imkânlardan istifade etme, üretmeden tüketme ve hep hak etmeden birÅŸeylere sahip olmayı teÅŸvik eder. Bunun oluÅŸmasını engelleyecek usûller ve davranış kalıpları, gençlere bizzat yaÅŸanarak büyükler tarafından gösterilmez. Sonuçta insanlar, üretmeye deÄŸil, tüketmeye, hak ettiklerini deÄŸil, hak etmeden ellerine geçirdikleri fırsatları kullanmaya motive edilirler.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 13. SaÄŸlıklı bir eÄŸitimde, ÅŸahsî menfaatleri ile, toplumun menfaatlerini dengeleyecek davranış ve tutumlara nasıl sahip olacağı kiÅŸiye öÄŸretilir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 13. SaÄŸlıksız eÄŸitimde, ÅŸahsî menfaatler öne çıkarken, toplum menfaatleri ikinci, üçüncü plâna itilir. Böyle bir eÄŸitimin sonucu, ÅŸahsî menfaatlerin korunup kollanması stratejilerine ve “devletin malı deniz...” düÅŸüncesinin pratik hayatta yaygınlaÅŸtırılmasıdır.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 14. SaÄŸlıklı eÄŸitimde kiÅŸinin mücadele edeceÄŸi düÅŸmanlarının cehalet, zaruret, ihtiyaçlar, ihtilaflâr ve bölünmeler olduÄŸu ısrarla vurgulanır. Bu sıfatları taşıyan insanlara ancak ilim, zenaat-teknoloji ve ittifak- birleÅŸme silâhlarıyla karşı konulabileceÄŸi öÄŸretilir ve bu bizzat uygulamalarla gösterilir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 14. SaÄŸlıksız eÄŸitimde ise fertler, kendi düÅŸünce ve inançlarını, doÄŸrularını ve zevklerini paylaÅŸmayan insan ve insan gruplarını düÅŸman olarak görürler veya öyle kabûl ederler. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçen kiÅŸiler, kendinden farklı olan herkesi bir tehlike olarak algıladıkları için, kötü ve beÄŸenilmeyen sıfatlar ve onları taşıyan insanlara deÄŸil, kendinden farklı olan insanlara karşı çıkarlar. Mücadele, esas olarak insanları tek tip hale getirme, monotonlaÅŸtırıp, düÅŸüncede, yaklaşımlarda, kılık kıyafet gibi dış görünüÅŸlerde aynîleÅŸtirme üzerinde yoÄŸunlaşır. Bu arada insanın hakiki silahları olan ilim, sanat, zanaat, teknoloji ve ittifak gibi vasıfları kazanma hedefi de ikinci ve üçüncü plâna itilir veya tamamen gözardı edilir.

Sağılıklı EÄŸitim 15. SaÄŸlıklı eÄŸitimde insanın yaptığı davranışlarından kendisinin sorumlu olduÄŸu vurgulanır; baÅŸarısızlık ve maÄŸlûbiyetlerin sebebi de ilk planda kiÅŸinin ve toplumların davranışlarında aranması gerektiÄŸi öÄŸretilir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 15.SaÄŸlıksız eÄŸitimde, insanın baÅŸarısızlıkları ve çektiÄŸi sıkıntı daha çok komplo teorileriyle izah edilmeye çalışılır. Her maÄŸlubiyet karşısında Ä°nsanlar kendisi dışında bir günah keçisi arama gayreti içerisine girerler. Ä°nsanın kendisine ait hata ve kusurların çok az olduÄŸuna ve asıl payın dış güçlere ve baÅŸkalarına ait olduÄŸuna inanılır. Çuvaldızı baÅŸkasına, iÄŸneyi ise kendisine batırma davranışı, saÄŸlıksız eÄŸitimde oldukça karakteristiktir.

Sağılıklı EÄŸitim 16. SaÄŸlıklı eÄŸitim alan kiÅŸi, olan ile olması gereken arasındaki farkı görebilecek ve. ona göre davranabilecek entellektüel kapasiteye sahiptir. Bu ikisini birbirine karıştırmadığı gibi, arasındaki farkı gerçek dünyada en aza indirmeye çalışır.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 16. SaÄŸlıksız eÄŸitimde ise insanlar, olan ile olması gerekeni karıştırır ve gerçek dünya ile iliÅŸkisini koparır. Olması gerekenleri olanların yerine koyarak, dış dünyadaki gerçekleri, doÄŸrular etrafında yeniden ÅŸekillendirme faaliyetine katılmaz. Ä°nandığını yaÅŸamak yerine yaÅŸadıklarına inanmaya doÄŸru giden bir deÄŸiÅŸimin sahibi olur.

Sağılıklı EÄŸitim 17. SaÄŸlıklı eÄŸitimde kiÅŸiye baÅŸarının, meritokrasi (fazilete ve liyakata dayalı sistem), yoluyla kazanılabileceÄŸi öÄŸretilir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 17. SaÄŸlıksız eÄŸitimde baÅŸarının, torpil anlayışına baÄŸlı olduÄŸu görülür. SaÄŸlıksız eÄŸitim almış kiÅŸi, alınteri ve imkânlarını kullanarak kazandığı kültürel ve meslekî özellikleriyle baÅŸarıya ulaÅŸabileceÄŸine inanmaz.

Sağılıklı EÄŸitim 18. SaÄŸlıklı bir eÄŸitimde, bir hadisenin gerçekleÅŸebilmesi için, hem gerekli hem de yeterli ÅŸartların (sebeplerin) varlığı ve bu ayrımın iÅŸ yapmada ve karar vermede önemli olduÄŸu vurgulanır. Bazı durumlarda elimizdeki imkânlar veya bilgiler gerekli olmakla birlikte yeterli olmayabilir. Bu noktada, saÄŸlıklı eÄŸitimde her bir iÅŸ için gerekli ve yeterli ÅŸartlar çok iyi analiz edilir ve ÅŸartların zaman zaman gerekli ama yeterli olmadığına dikkat çekilir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 18. SaÄŸlıksız eÄŸitimde böyle bir ayırımın karar vermede önemli olduÄŸuna dikkat çekilmez. KiÅŸiler çoÄŸu defa gerekli ÅŸartların yeterli olduÄŸuna inanır. Her gerekli ÅŸart yeterli olamayacağı gibi her yeterli ÅŸartın da gerekli olmayacağı hakikati gözardı edilir.

Sağılıklı EÄŸitim 19. SaÄŸlıklı eÄŸitimde, ferdî özelliklerin inkiÅŸafına ve geliÅŸtirilmesine büyük önem verilir; toplumun saÄŸlam ve sıhhatli olmasında, kiÅŸilikli, dürüst ve faziletli insanların sayısına baÄŸlı olduÄŸu kabul edilir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 19. SaÄŸlıksız eÄŸitimde, ferdî özelliklerin inkiÅŸafı ve geliÅŸtirilmesi, kitlesel özelliklerin ön plâna çıkarılmasıyla köreltilir; insanlar daha çok kitle ruh haletiyle yönlendirilirler.

Sağılıklı EÄŸitim 20. SaÄŸlıklı eÄŸitim, meslekî bilgi ve beceri kazandırmanın yanında, insana dürüstlüÄŸün, faziletin ve insanî deÄŸerlerin hayatta en geçerli evrensel sermaye olduÄŸunu vurgular. EÄŸitimciler de davranış ve tutumlarıyla bunu gösterirler.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 20. SaÄŸlıksız eÄŸitimde daha çok meslekî bilgi ve beceri kazandırılır. Faziletli ve dürüst olmayı ön plana çıkaran ahlâkî davranışlar pek öÄŸretilmez. Bu davranışlar, sadece sözle verilir. Ancak öÄŸrenci öÄŸretmeninin hayatında insanî deÄŸerleri, fazileti, dürüstlüÄŸü, fedakârlığı görme imkanından mahkum kalır.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 21. SaÄŸlıklı bir eÄŸitim, insana en mühim sermaye olan zamanını programlı ve verimli ÅŸekilde nasıl kullanabileceÄŸini öÄŸretir. EÄŸitimin çatısını, zamanı en iyi deÄŸerlendirebilme yolları üzerine oturtur ve zamana sözünü geçirmenin yollarını kiÅŸiye öÄŸretir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 21. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçen insanların ise, zamanı verimli ve programlı kullanma ve her ânını deÄŸerlendirme, zamana sözünü geçirme gibi endiÅŸeleri yoktur.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 22. SaÄŸlıklı eÄŸitimde insanlar gelecek ufkuna sahiptir; burada geleceÄŸe yönelik yaÅŸama ve geleceÄŸi plânlama esastır.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 22. SaÄŸlıksız eÄŸitimde insanların gelecek ufukları yoktur. Günlük yaÅŸama ve gününü kurtarma esastır. YaÅŸanan problemlerin ızdırabı, geçmiÅŸe yönelerek ve geçmiÅŸin nostaljisiyle hafifletilmeye ve giderilmeye çalışılır.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 23. SaÄŸlıklı eÄŸitime tabi insanlarda söz ve davranış bütünlüÄŸü ve uyumluluÄŸu görülür.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 23. SaÄŸlıksız eÄŸitimde, söz ve davranış arasındaki iliÅŸki kopmuÅŸ olup, doÄŸru, güzel ve iyiye ait bilgi her zaman davranışa dönüÅŸmez. ÇoÄŸunlukla söz ve davranışları arasında uçurumlar olan insanlar yetiÅŸtirilir.

SaÄŸlıklı EÄŸitim 24. SaÄŸlıklı eÄŸitim almış kimse, yüksek makam ve mevkilere geldiÄŸinde sahip olduÄŸu yetki ve haklarından daha çok, sorumluluklarını ön planda tutar. Hak ve adaletin ışığında sorumluluklarını dikkate almak suretiyle, karar ve davranışlarını ÅŸekillendirir.

SaÄŸlıksız EÄŸitim 24. SaÄŸlıksız eÄŸitimden geçmiÅŸ kiÅŸi ise, sorumluluklarını deÄŸil, sahip olduÄŸu yetki ve haklarını ön plânda tutar. Yetki ve haklarını kullanarak insanlara hükmederken, sorumluluklarını çoÄŸu zaman dikkate almaz. Onun esas meselesi, yetki ve haklarını adaletsizce sonuna kadar kullanabilmektir.

Özetlersek, saÄŸlıklı bir eÄŸitimden geçmiÅŸ insanın vasıfları, aÅŸağıdaki çerçeveyle uyumlu olmalı ve davranışları bu kriterler içinde ÅŸekillenmelidir:

- Hür düÅŸünebilmeli ve düÅŸüncelere saygılı olmalıdır.

- Birden fazla bakış açısının ve yaklaşımın olabileceÄŸini hiç hatırdan çıkarmamalıdır.

- ÖÄŸretimini, daha çok hangi bilgiyi nereden nasıl elde edeceÄŸini öÄŸrenme üzerinde yoÄŸunlaÅŸtırmalıdır.

- Neyi nasıl okuyacağını doÄŸru öÄŸrenmelidir.

- Ezberleme yerine, bilgiye, doÄŸru yer ve zamanda müracaat etmeyi öÄŸrenmelidir.

- Herkes, neyi ne kadar bildiğinin farkında olmalı, haddini bilmelidir.

- Neyi, kime, ne zaman ve nerede danışacağını bilmeli; her işi ehline sormalı ve vermelidir.

- Kendisini sürekli özde ve ruh plânında yenilemelidir. Åžekildeki deÄŸiÅŸmeleri gerçek yenilenme olarak algılama yanlışlığına düÅŸmemelidir.

- Ä°kili iliÅŸkilerinde “kazandım, kaybettin” tutumu yerine diyaloÄŸa açık, uzlaÅŸmacı bir tutuma sahip olmalıdır.

- Beden, ruh ve zihin saÄŸlığına bir arada, denge içinde önem verilmeli. Biyolojik çevre kirliliÄŸi kadar, ruhtaki ve zihindeki kirlenmeye karşı da duyarlı olunmalı ve gerekli önlemler alınmalıdır.

- CihanÅŸümul geçerliliÄŸe sahip tek sermayenin ahlâk ve faziletin (dürüstlük) olduÄŸunu bilerek, tutum ve davranışlarında bunu prensip edinmelidir

Dr. Selim AYDIN

 

<Önceki   Sonraki>
MATEMATİKÇİ PULU
HÄ°PERBOLÄ°K UZAY
FOTO MATEMATÄ°K
C.Sequin Galeri
MATEMATİK AFİŞİ
G.W.Hart galeri
KARÄ°KATÃœR
M.C.Escher galeri
MATEMATÄ°K KÄ°TABI
MATEMATÄ°K FÄ°LMÄ°