header image
Matematik Haberleri ArÅŸivi arrow Matematik haberleri arrow -Labirent mahkûmları- Küp Filmi Radikal 2001
-Labirent mahkûmları- Küp Filmi Radikal 2001 Yazdır E-Posta

Antipatik karakterleri ve kliÅŸe harikası diyaloglarına raÄŸmen Kanada yapımı 'Küp', gergin anlar yaÅŸatmayı baÅŸarıyor. Biraz klostrofobi biraz paranoyadan oluÅŸan yapısıyla film, bilimkurgu sevenlerin ilgisini çekebilir 

Bu 'ilk film'ler haftasında Kanada'nın temsilcisi, 'Küp' (Cube). Dört kiÅŸinin bir sığınakta mahsur kaldığı 'Delik'ten sonra, Vincenzo Natalie'nin ilk uzun metrajlı filminde de, yedi kiÅŸi küp biçimi metal hücrelerde kıstırılmış durumda. Sırtlarında hapishane üniformalarına benzer üniformalar var, oraya nasıl geldiklerini hatırlamıyorlar. Bir tanesi, en son krema almak için buzdolabına gittiÄŸini hatırlıyor, diÄŸerleri ise bir gece uyumuÅŸ, sabah kendilerini bu labirentte bulmuÅŸlar. Odaların her duvarının tam ortasında birer çelik kapı var, kolu çevirip öteki odaya geçebiliyorsunuz ama geçiÅŸlerle odalara birtakım öldürücü alıcılar, korkunç tuzaklar konmuÅŸ.


Ä°lk eleman jenerikle birlikte bize veda ettikten sonra, geriye altı kiÅŸi kalıyor. Dışarı çıkma çabaları sonucu, hepsi aynı odada toplanıyor: Dehaya varan bir matematik yatkınlığı olan lise öÄŸrencisi Leaven (Nicole de Boer), orta yaÅŸlı doktor Holloway (Nicky Guadagni), karanlık bir sırrı olan teknolog Worth (David Hewlett), kaçak mahkûm Rennes (Wayne Robson), otistik genç Kazan (Andrew Miller) ve polis Quentin (Maurice Dean Wint). Susuzluk ve açlığın yanı sıra, stres ve oksijen eksikliÄŸinden çabucak öleceklerini düÅŸünüyorlar. Aslında hepsinin farklı yetenekleri var, bunları birleÅŸtirseler dışarı çıkmaları belki de daha kolay olacak. Ama insan doÄŸası gereÄŸi, sık sık birbirlerine giriyorlar.


Vincenzo Natalie'nin filmi, geçen yılki Toronto Film Festivali'nde Kanada'nın en iyi ilk filmi seçilmiÅŸti. 'Küp'ü çok dar bir bütçeyle neredeyse bir ayda gerçekleÅŸtiren yönetmen, hapsolma meselesine kafayı takmış görünüyor. Daha önce de, 'Elevated' adlı hayli beÄŸenilen bir kısa film yapmıştı. Bu filmde üç kiÅŸi bir asansörde sıkışıp kalıyorlardı. Åžimdi ise, asansörün yerini yaklaşık 4.25 x 4.25 metrelik metal küpler almış. Farklı renklerde olabiliyorlar, duvarları Art Deco stili geometrik ÅŸekillerle süslü. Kurbanlar bir süre sonra, kapıların altında numaralar olduÄŸunu fark ediyor ve Leaven'in matematik yeteneÄŸi sayesinde bu numaraların esrarını çözmeye çalışıyorlar. Bu arada zaman geçiyor, idareyi ele alan polis Quentin'le diÄŸerleri arasında gergin anlar yaÅŸanıyor. Bazılarında kendini kurtarma içgüdüsü her ÅŸeyden baskın çıkıyor.


Filmin senaryosuna da katkıda bulunan Natalie'nin fikri, çok cazip bir fikir. Yapım tasarımcısı Jasna Stefanovic de, şık ama tehditkâr bir çevre yaratmayı baÅŸarmış. Görüntü yönetmeni Derek Rogers, kısıtlı mekân dezavantajına boyun eÄŸmemiÅŸ. Filmin müziÄŸini yapan Mark Korven ise, filmin önüne çıkmadan gerginliÄŸi arttırmayı baÅŸarıyor. Buna karşılık, diyaloglar bir kliÅŸe harikası. Karakterleri de, belki Nicole de Boer'in Leaven'i hariç, hayli antipatik. Açıkçası, içinde bulundukları durum en berbat kâbuslarımızı hatırlatmasa baÅŸlarına ne geleceÄŸine de aldırmayabilirdik.
Oyuncuların ise, belki gene de Boer hariç, kayda deÄŸer performanslar sundukları söylenemez. Özellikle, filmin son on beÅŸ dakikasında gruba karşı açık bir tavır alan kiÅŸinin abartılı oyunu, Natalie'nin hikâyesini inandırıcı olmaktan uzaklaÅŸtırıyor.


Oysa 'Küp', yer yer sarktığı halde, o noktaya kadar hayli makul bir gerilim ve tempoyla varmayı baÅŸarmıştı. Çıkabilecekler mi merakına, onları buraya koyanın kim olduÄŸu merakı da karışıyordu: Hükümet mi, uzaylılar mı, zengin bir psikopat mı? 'Küp' bir klostrofobi, paranoya, Big Brother, gergin anlar karışımı. Bilimkurgu sevenlerin özellikle ilgisini çekebilir.

02.07.2001

Kaynak: Radikal  

 

<Önceki   Sonraki>
MATEMATİKÇİ PULU
HÄ°PERBOLÄ°K UZAY
FOTO MATEMATÄ°K
C.Sequin Galeri
MATEMATİK AFİŞİ
G.W.Hart galeri
KARÄ°KATÃœR
M.C.Escher galeri
MATEMATÄ°K KÄ°TABI
MATEMATÄ°K FÄ°LMÄ°