Matematiksel Sanat arrow Matematik Filmleri arrow Küp I, Küp II ve Küp 0 film serisi -- Cube movie
Küp I, Küp II ve Küp 0 film serisi -- Cube movie Yazdır E-Posta

        Bilim-kurgu türünün en ilginç örneklerinden birisi olan Cube (Küp), tematik yapısı itibarı ile dikkat çekici bir özellik taşıyor. Küp serisinin birincisi Vincenzo Natalie, ikinci film Andrzej Sekula ve serinin son filmi Cube Zero da Ernie Barbarash tarafından çekildi. Ä°lk filmde birbirini tanımayan bir grup insan kendilerini içine nasıl girdiklerini bilmedikleri çok katmanlı ve karmaşık bir küpte bulurlar.

        Küpün içinde uyanan insanlar ne zaman nasıl burada olduklarını bilemez haldedirler. Hepsi birbirinin aynısı küp ÅŸeklindeki pek çok odada sıkışmışlardır ve çıkışı bulmak için mücadele verirler. Zaman ilerledikçe denekler çeÅŸitli öldürücü tuzaklarla karşılaşırlar. Küpün mantığını birlikte düÅŸünerek anlamaya çalışırlar. KarşılaÅŸtıkları durumları deÄŸerlendirip ona göre hareket ederler.

 

 Image

 

Küp I'de soÄŸuk ve insanı boÅŸlukta bırakan bir anlatım göze çarpıyor. Olayın nerede geçtiÄŸi, küpün gerçekte ne olduÄŸu gizemli bir ÅŸekilde saklanıyor. Küp II'de bulmacanın parçaları biraz daha belirginleÅŸiyor. Oyuncular birbirini tamamlayan özelliklere sahip. Uzun uÄŸraÅŸlar sonucunda Küp II'de kadın kahraman Küp'ün içinden çıkmayı baÅŸarıyor. Ne var ki, çıkmasıyla Pentagon tarafından öldürülmesi bir oluyor. Anlaşılıyor ki, ölü ya da diri kimsenin çıkması istenmiyor.

Ernie Barbarash'ın yönetmenliÄŸini yaptığı Küp 0, tüm esrarı aralıyor ve izleyiciye esrarı açıklıyor. Küpün içindeki insanların uzman teknisyenler tarafından sürekli izlendiÄŸi, her hareketlerinin kaydedildiÄŸi ortaya çıkıyor. Sürekli ilerledikleri odacıklarda birbirinden dehÅŸet tuzaklarla karşılaşıyor ve esas karaktere gelinceye kadar bir seri katil mantığı ile filmdeki diÄŸer oyuncular tek tek dehÅŸetli bir ÅŸekilde öldürülüyorlar. Kimisinin üzerine insanı içten içe ve ani bir ÅŸekilde yiyen virüs bulaşıyor ve sonra çatlayarak ölüyor.

 

 Image

Kimisi odaya girdiÄŸi an yoÄŸun bir ateÅŸle kızartılıyor. Küp 0'da her ÅŸeyin tek bir merkezden planlandığını ve insanların kendi rızaları ile küpe girdikleri anlatılıyor. Bir müddet sonra gerçeÄŸin öyle olmadığını anlıyorsunuz ve insanların beyin yıkama metotlarıyla bir metne imza atmak zorunda kaldıklarını öÄŸreniyorsunuz. Denek imza attığını hatırlayamayınca yetkililer, gerçekliÄŸinden kimsenin emin olamayacağı bir hikâye uydurup deneÄŸi ikna ediyorlar.

Sonuçta küp projesinin askeri bir araÅŸtırma kompleksi olduÄŸu ortaya çıkıyor. Küp 0'da, denekleri izleyen teknisyenlerden birisi bu araÅŸtırmanın insanlık dışı olduÄŸunu anlayıp içerdekilere yardım ediyor. BaÅŸroldeki kadın karakter imza atmadan zorla içeriye konuluyor ve suçunun aktif siyasi muhalefet yapmak olduÄŸu gün yüzüne çıkıyor! Sonuçta Küp II'deki gibi kadın kahraman küpten çıkmayı baÅŸarıyor. Fakat ona yardım eden uzman teknisyen yakalanıp, beyin fonksiyonları eksiltilip tekrar küpe atılıyor.

 
 

 Image

MeÄŸer küp bir deney aracıymış ve askeri birimler tarafından araÅŸtırmalar yürütüyormuÅŸ. Ä°lginç olan ÅŸu; film salt bir gerilim filmi deÄŸil. Olası bir gerçeklik iÅŸleniyor. Filmde geçen olayların olması muhtemel ve o yöne doÄŸru gidiliyor. Etik sadece bir söylem olarak kalıyor (discourse). Bugün dünyada etik sadece hakim güçlerin söylemlerini benimsetmek için kullandıkları bir manipülasyon aracı haline gelmiÅŸtir. Gücü elinde bulunduranın her ÅŸeyi yapmasını beklemek normal bir durum olarak algılanmaktadır.

Son zamanlarda gen teknolojisi, insan klonlama ve insan davranışları gibi konuları inceleyen filmler gittikçe artmakta. En son "Ada" ve Robert De Niro'nun oynadığı "Tanrı'dan Gelen" filmleri bu alanda öne çıktı. Bilimin insan davranışlarını kontrol etmek, ona yön vermek ve insanı baÅŸka insanların istediÄŸi ÅŸekilde yönetmek üzere kurgulanmasına yönelik bir eÄŸilim var. Özellikle dünya politikalarında hakimiyet alanını geliÅŸtirmek ve korumak kaygısı taşıyan kimi devletler bu eÄŸilimin başını çekmekte.

Hollywood, ürettiÄŸi filmlerle insanı bir kapana doÄŸru iten mekanizmalar oluÅŸturmakta. Filmlerdeki tasavvurlar her ÅŸeyin içini boÅŸaltıp, insanı dehÅŸetengiz bir boÅŸluÄŸa sürüklemekte. Küp 0 filmi de tipik bir Amerikan komplosu kokusu ile tütsülenmiÅŸ. Filmde Pentagon'un gücünü de aynı zamanda keÅŸfetmiÅŸ oluyorsunuz ve Amerikan hakimiyetinin ne denli kuÅŸatıcı olduÄŸuna inandırılmaya çalışıyorsunuz.

Küp 0'da deneklerin rüyaları cihazlarla kayıt altına alınıp görüntüleniyor. DeneÄŸin tüm davranışları sayısal verilere dökülüyor. Küpün içindeyken olası tüm davranışları hesap edilerek alt edilmeye çalışıyor. Filmde bildik Hollywood tarzı gerilim sahneleri ile izleyicinin dikkati diri tutulmaya çalışılıyor. DehÅŸet sahneleri bir seri katil konsepti ile tasarlandığı için deneyi yürütenlerin patolojik ruh halleri deÅŸifre ediliyor. Filmdeki klastrofobik atmosfer insan davranışlarını son raddesine kadar zorluyor.

Bir çeÅŸit fare deneyi izlenimi yaratılıyor. Ä°nsanın bir denek olarak çıkışsız bir labirente atılması, özne konumundan nesne konumuna etik dışı bir ÅŸekilde itilmesi hayli düÅŸündürücü bir boyut taşıyor. KuÅŸkusuz baÅŸarılı bilim-kurgu filmleri modern insanlığın neleri tahayyül ettiÄŸine dair ipuçları veriyor. Elbette bu büsbütün bir gösterge sayılamaz ama neticede film endüstrisi bir tasavvur dünyası üretiyor. Bu dünya hayli zor ve karanlık. Küp, belki kavramlarla içine sıkıştırıldığımız bir dil ve söylem laboratuarıdır.

Kaynak: 40ikindi.com

Wikipedia--Cube (ingilizce)  

Wikipedia-Cube 2 (ingilizce)  

Wikipedia--Cube 0 (ingilizce)

Wikipedia--Cube film series (ingilizce)  

<Önceki
MATEMATİKÇİ PULU
HÄ°PERBOLÄ°K UZAY
FOTO MATEMATÄ°K
C.Sequin Galeri
MATEMATİK AFİŞİ
G.W.Hart galeri
KARÄ°KATÃœR
M.C.Escher galeri
MATEMATÄ°K KÄ°TABI
MATEMATÄ°K FÄ°LMÄ°